Isaszegi Települési Értéktár

Keresés
NKA_csak_logo

ISASZEGI TELEPÜLÉSI ÉRTÉKTÁR

Épített környezetünk
Isaszeg település értéktárba vett épületei
Emlékhelyeink
Isaszeg település értéktárba vett emlékhelyei
Hagyományőrzés
Isaszeg település értéktárba vett hagyományai
Kulturális örökségeink
Isaszeg település értéktárba vett kulturális örökségei

Reitmayer József és Surman István fafaragók munkássága

Az ITÉB 2020. március 31-én megtartott ülésén került felvételre az Isaszegi Települési Értéktárba a Kulturális örökség (népművészet) kategóriába
Reitmayer József és Surman István fafaragók munkássága

Megosztom

Két népi fafaragó nevét kell megemlítenünk, akik egyszerű, igazi népművészeti tehetséggel formálták meg szemet-lelket gyönyörködtető alkotásaikat.

Reitmayer József (1912 Marcali -1980) Isaszeg Szentgyörgypusztáról. ..Paraszti hagyományokat őrző munkáscsaládból származik. Eredeti foglalkozása cipész volt. Sokféle foglalkozásra kényszerítette rá az élet: volt kisipari- és gyári munkás, napszámos. Életének utolsó negyed századát paraszti munkával töltötte Isaszegen, a termelőszövetkezetben. 1972-ben kezdett faragni. A kemény fafajtákat kedvelte, elsősorban a vadkörtét. Fafaragásai egy hajdanvolt népi életformát idéznek, azért hogy az utódok lássák: ”hogyan éltünk, hogyan küszködtünk”. Paraszt- és kézműves figuráit csaknem mindig szerszámmal a kézben vagy munka közben ábrázolja. Kiállításai: 1976. Gödöllői Agrártudományi Egyetem, 1980.Aszód, Petőfi Múzeum.

 

A népi kultúra hagyományainak megőrzése, általuk a népi élet mindennapjainak bemutatása.

Surman István (1935-2015) eredetileg esztergályos volt. 1935—ben született Isaszegen, földműves és vasutas családból származik. Gyermekkorában a fűzfa síp, ostornyél, gubacspipa faragása szórakoztatta. Agancsból kézzel faragott csúzlit is. A fafaragást 1961-ben kezdte el: találkozott egy olyan emberrel, aki őszibarackmagokból különböző állatokat faragott. Attól kezdve Ő is elkezdett faragni ezekből strandon, otthon, mindenütt, különböző tárgyakat pl. nyakláncokat készített belőlük. Ismerősei unszolására kezdett el alkotni fákból. A dió- tölgy- és körtefa keltette fel érdeklődét és azokból készített figurákat. Az anyagok természetes szépsége, erezete, mintázata, különösen a diófáé ejtette ámulatba. ”Minden fa követel, minden munka követel. Ez szentírás nálam. Ha az általa követelt igényt nem adjuk meg, a munka büntet. Ami megtetszett egyszer a szememnek, az megmaradt a fejemben. Akkor már könnyű volt, mert csak a felesleget kellett lefaragni a fáról. A témát nem kerestem, hanem megláttam, hogy abból ezt tudom megcsinálni. Benne van a fában. Látom, hogy mit kell elvenni, csak el kell venni” – vallotta. Szórakozásból csinálta, mert nem volt kötelező semmi, még az ágyban is, alvás helyett. Állítása szerint a legnehezebb a „Locsolkodás” és a „Honvédszobor” c. alkotások kifaragása volt. Négy kopjafája közül az egyik a Falumúzeum kertjében látható. Ez volt az utolsó munkája. A többi a Szoborhegyen , az Öregtemplom előtt és a Honvédsíroknál látható.

A Falumúzeumban háromszor volt kiállítása(1985, 1996, 2012).Három fő téma köré sorolhatók fafaragásai: hazafias ( Honvédszobor), népi életképek (Fejő asszony, Hortobágy, Húsvéti locsolkodás) és vallási témájúak.

További cikkek, linkek a témával kapcsolatban:

error: Kérjük ne másolja, inkább keressen fel Kapcsolataink egyikén!!